Samenvoegen van twee verschillende bedrijfsculturen

Hoe werken we beter samen na een fusie van twee bedrijven? Hoe stemmen we onze doelen af en verkrijgen we een beter inzicht krijgen in de verschillende bedrijfsculturen?
Hoe zijn we “in de race”, als persoon en als een team? Wat komt ons in de weg te staan en wat we eerst moeten oplossen?
We faciliteerden de reis door de veranderingscurve om vertrouwen en gemeenschappelijk begrip op te bouwen, waarna doelen en verantwoordelijkheden konden worden vastgesteld en resultaten konden worden ingezet.

Wat was de uitdaging?

Het ene bedrijf wordt opgenomen in het andere bedrijf. Aangekocht om het unique karakter, de IP, de mensen, de resultaten. En dan wil het management resultaat, ‘return on investment’, ROI. Maar wat er vaak vergeten wordt is dat iedereen moet wennen aan de nieuwe samenwerking, systemen moeten op elkaar afgestemd worden, klanten moeten wennen aan de nieuwe constructie, wisselende aanspreekpunten. En dat kost tijd. Tijd die vaak niet genomen wordt om de nieuwe uitdagingen met elkaar aan te aan. Om elkaar te leren kennen en opnieuw vertrouwen op te bouwen.

En dat hebben wij met elkaar gedaan. 80 man die elkaar ‘fysiek’ nog nooit hadden gezien bij elkaar gezet. Mensen die werken vanuit 3 verschillende locaties voor het eerst echt bij elkaar. Dat is anders dan via de telefoon of Skype, hoe goed als deze vormen van communicatie ook zijn, soms gaat er niets boven ‘face-2-face’ contact.

Met elkaar door een inspirerend en ook wel intensief programma. Op een leuke manier elkaar beter leren kennen, maar ook het bedrijf opnieuw leren kennen. Wat nemen we mee, wat laten we achter op de route die komen gaat en waar gaan we heen? Wat is ons nieuwe gemeenschappelijke doel, hoe zit het management dit en hoe zien wij de toekomst? 

Kortom, veel geleerd van en met elkaar. Op naar een mooie toekomst en samenwerking! 

Wat vindt onze opdrachtgever ervan?